Rozdíl mezi osobností a celebritou

21. září 2014 v 14:54 | LiPo |  Úvahy a názory
Slova osobnost a celebrita bývají v dnešní době používána v prakticky stejném významu. Když pomineme psychologické hledisko, které chápe slovo osobnost poněkud odlišným způsobem, lze oběma uvedenými výrazy označit slavného nebo známého člověka. Já ovšem cítím mezi těmito dvěma označními určitý rozdíl - a právě o svůj názor na tuto problematiku bych se s vámi dnes rád podělil.


Na začátek bych si dovolil použít svůj vlastní "něco-jako-citát", který (snad) vystihuje základní podstatu rozdílu:
Osobnost staví svou slávu na kariéře. Celebrita staví svou kariéru na slávě.
Zkrátka - zatímco osobnost je slavná díky tomu, že je úspěšná, celebrita je úspěšná díky tomu, že je slavná.

Osobnost je pro mě někdo, kdo něco dokázal, kdo je kapacitou ve svém oboru, kdo sesbíral za svou práci mnoho ocenění a proto se proslavil, přesto mu však sláva nestoupla do hlavy. Osobnost nevyžaduje od svého okolí, aby ji za osobnost považovalo, a neplní titulní stránky bulvárních deníků, protože si umí hlídat své soukromí a nemá potřebu ho prodávat. Osobnost je ve svém oboru obecně uznávána a respektována a pro spoustu lidí tvoří přirozenou autoritu, nesnaží se toho však zneužívat, netouží být uctívána a nechce s lidmi manipulovat.

Celebrity naproti tomu mají většinou pouze průměrné nebo podprůměrné schopnosti, proto si svou slávu budují uměle, a to tím, že se nechávají sledovat bulvárními novináři nebo o sobě případně samy začnou psát či mluvit jako o celebritách (to je případ například některých celebrit vzešlých z blogu). I přes své časté profesní nedokonalosti nebývají celebrity ve svém oboru nijak extrémně neúspěšné, mohou však své úspěchy zveličovat. O celebritách se často mluví daleko více než o osobnostech, nejsou ale probírány jejich profesní kvality, nýbrž jejich soukromý život. Celebrity si náležitě užívají toho, že jsou celebritami a mají tendenci se vyvyšovat nad ostatní. Dostatek pracovních příležitostí jim zajišťuje hlavně jejich popularita.

Když o někom mluvím jako o osobnosti, je to pro mě člověk, kterého si můžu vážit. Naopak slovo celebrita vnímám negativně, s hanlivým podtextem. Myslím, že v současné době máme, bohužel, už velmi málo osobností, naopak s celebritami jako by se rozthl pytel.

Kdybych měl jmenovat někoho, koho alespoň do určité míry považuji za osobnost, bude to například Karel Gott. Je si vědom toho, že je pro mnoho lidí osobností, bere však tuto svou roli s humorem. Naopak typickým příkladem celebrity je pro mě například Leoš Mareš, Agáta Hanychová-Prachařová nebo Rytmus. Proč zrovna tito lidé, snad nemusím nikomu vysvětlovat...

Docela by mě zajímal váš názor, takže jsem tentokrát mimořádně zvědavý na případné komentáře.
 

11 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Werika Werika | Web | 6. října 2014 v 20:56 | Reagovat

Ahoj :)
Je fajn zatoulat se po 54638 letech na blog.cz a vidět, že lidé, které jsem "znávala", jsou stále   (nebo opět) internetově aktivní :) Chytá mě při tom nostalgie a taky trochu touha se do toho hemžení zase zapojit. Snad ti to tady vydrží. Těžko uvěřit, že už jsi prakticky vysokoškolák. Mně už je taky osmnáct. Letí to... Ty pocity při znovuoživování blogu jsou ale takové milé, jako když člověk najde nějaký zaprášený, dlouho nepoužívaný kousek sebe sama :)

K článku - naprosto souhlasím. Osobnost roste z tvrdé práce, talentu a dobré povahy. Celebrity většinou z peněz. Kolik je takových slavných lidí, u kterých pořád nedokážu identifikovat - co vlastně dělají? Proč jsou tak známí? Jenže tím, že tyhle "celebrity" rozpitváváme, je jen činíme populárnějšími. Tak věnujme svůj čas a pozornost těm, kteří si to zaslouží. :)

2 LiPo LiPo | Web | 9. října 2014 v 16:40 | Reagovat

[1]: I mě těší, že tě po letech opět "vidím". Když jsem koncem května tento blog zakládal a pátral jsem po tom, kolik z mých kdysi oblíbených blogerů je ještě aktivních, docela mě mrzelo, že právě tvůj blog už se zastavil. Ovšem - jak se říká - nic netrvá věčně, ani láska k jedné slečně ;-):-D.

3 Kája Kája | Web | 12. října 2014 v 20:21 | Reagovat

Vnímám to nějak podobně ;)

4 Yasminn Yasminn | E-mail | Web | 24. října 2014 v 9:59 | Reagovat

Určitě souhlasím. Osobnost je pro mě třeba P. František Lízna, Adam Drda, Lady Mousellyca, Petr Fořt, Jenovéfa Boková... Ehm, škoda, že většina z nich ještě moc známá není. :D

Škoda, že jsi v článku nezmínil konkrétní příkady toho, koho považuješ za osobnost a koho jen za celebritu.

5 Em Age Em Age | Web | 24. října 2014 v 10:24 | Reagovat

Nad tímto tématem jsem se nikdy předtím takhle konkrétně nezamýšlela, ale dospěla jsem k názoru, že máš pravdu. :-) Také vnímám slovo celebrita s hanlivým podtextem, a souhlasím s Agátou, Rytmsem i Marešem. :D
Promě je osobností Kelly Clarkson. Nejtalentovanější zpěvačka. :-) Naživo zní mnohdy mnohem líp než na desce. :-)
Jinak taky souhlasím s těmi celebritami vzešlými z blogů. Koho jsi měl konkrétně na mysli? :D Myslivcovou? Já znám ještě jednu, tyjo, ale nemůžu si vzpomenout, jak se jmenuje, často se ale o ní píše na super.cz :D

6 Marillee Marillee | E-mail | Web | 24. října 2014 v 10:43 | Reagovat

S tou charakteristikou souhlasím do puntíku. Teda až na Leoše Mareše - bratr, když byl mladší, neustále poslouchal Evropu 2 a ačkoliv tam dělali neuvěřitelný kraviny, tak mě to bavilo. Hlavně ani nevím, jak se Leoš stal slavným, mám ho zafixovanýho z té E2.

PS: ještě jsi zapomněl zmínit slávu z ask.fm, kdíky který jsou někteří slavní i na youtube. :-D

7 Choi Mari Choi Mari | Web | 24. října 2014 v 11:24 | Reagovat

Přemýšlet o rozdílu mezi těmito slovy mě nikdy předtím nenapadlo. Jako osobnost by se asi dali označit někteří spisovatelé a možná pár herců, ale řekla bych, že je jaksi víc celebrit než osobností.

8 Dominique55 Dominique55 | E-mail | Web | 24. října 2014 v 11:30 | Reagovat

Popis dobrý, až na ten konec teda, to si celkem přepísk. Sám řekneš že celebrita je někdo kdo skoro nic nedokázal v tom případě bych řekla, že je to takova Kim Kardachian i když ji mam rada. Nebo Princezna Kate. Porad se o ni pise, ale ona je pouze manzelka prince, takze taky nic nedokazala, jen se dobre zamilovala. Celebritou bys byl take ty, kdyby ses ted z niceho nic zacal vystavovat bulvaru ze jsi tamto, ono nebo hento...ale rozhodne to neni Leos Mares nebo Agata:D Navic Agatu Pracharovou ma zrovna hrozne moc rad ten tvuj slavnej Karel Gott, kterej je pro me osobnosti pouze svou povahou ale nadanim na zpev urcite ne. Podle me umi dokonce lepe malovat nez zpivat. Takze jestli to beres takhle, tak je to docela subjektivni vec. Z hlediska objektivniho totiz Leos Mares dokazal hodne, stejne tak i jako Agata, Gott a Rytmus. Spis bych rekla, ze jsou ti tito lide jen necim nesympaticti a tak je zamerne zarazujes do te druhe podradnejsi skupiny. Nebo ty umis moderovat s takovym vtipem, humorem, nadsazkou a sarmem jako Leos Mares? tak do toho, ukaz se, co v tobe je;)

9 sw sw | Web | 24. října 2014 v 12:54 | Reagovat

Jsem rozpolcená! :D Nejdřív přečtu tvůj profil (s nevěřícným výrazem), potom článek (který má myšlenku, ikdyž se vším nesouhlasím), pak zjistím, že už se tady nějakou dobu pohybuješ (autorský klub??), a tak si říkám - kdo sakra jsi? :D Asi se tu musím porozhlédnout! :-?

10 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 24. října 2014 v 13:00 | Reagovat

Ještě nesmíme zapomenout na Justina Biebra. To je echt celebrita.
Ji nak přemýšlím, jestli v dnesní době máme mladé osobnosti. Ne celebrity. A nejsem si jistá.
Asi bude něco pravdy na tom, že na začátku jsou všichni celebrity. Osobnostmi se stávají až později, pokud ne nesemele soukolí slávy a vydrží až do pozdějšího věku.

11 dominique55 dominique55 | E-mail | Web | 24. října 2014 v 13:10 | Reagovat

[10]: Kdybych uměla zpívat jako Justin Bieber taky bych byla celebritou nebo osobností. Ndřepěla  bych doma na prdeli a nedušovala se, že mám trému, strach a podobný nesmysly ale pořádně bych toho využila ve svůj prospěch.

12 Pavlinka Pavlinka | 24. října 2014 v 13:33 | Reagovat

Podle mě osobností i celebirt v jednom je hodně. Například Paul McCartney, Bryan Adams, Rod Stewart, Johnny Depp, Leonardo DiCaprio a mnoho dalších. V historii pak třeba Královna Victorie - ve své době by se svým způsobem dala taky nazvat celebritou, nebo Královna Alžběta I. a mnoho mnoho dalších.

13 soul-underground soul-underground | Web | 24. října 2014 v 15:06 | Reagovat

Já vnímám osobnost jako člověka, který si stojí za svým a je vždělaný a moudrý. Ne všechny celebrity jsou idioti, teda v Česku jo :D

14 Terka Terka | E-mail | Web | 24. října 2014 v 16:36 | Reagovat

Souhlasím. Taky osobnost beru jako člověka, kdo opravdu něco dokázal, kdo se věnuje něčemu jinému, než že se jen vystavuje v bulvárních plátcích. Celkově moc nemám ráda bulvár. :-)

15 Zuzka Zuzka | E-mail | Web | 24. října 2014 v 16:45 | Reagovat

Musím len súhlasiť. Som rada, že to niekto takto spísal aj tu na blogu, lebo mám pocit, že fanblogy sú hlavne o celebritách a žiadnych osobnostiach. Ja však preferujem ľudí, ktorí sú síce slávny, ale nepatria ani do jednej z týchto skupín. Sú proste ľuďmi ;)

16 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 24. října 2014 v 16:48 | Reagovat

Tak osobnost z tohoto hlediska (protože z psychologického, to je jiná, pravda) chápu někoho o kom se mluví se souvislostí z historií. Někdo kdo se do ní zapsal a zůstal v ní ať už pozitivně či i negativně (a to je důležité), pravda je, že v dnešní době je osobností, kterých bychom si měli vážit (a hlavně mohli) tak málo, že se ti pomalu nevejdou na prsty jedné ruky.
Celebrity ráda nemám ono vlastně není pro co ;-)

17 reveriedreams reveriedreams | E-mail | Web | 24. října 2014 v 16:51 | Reagovat

Já naprosto souhlasím. Občas tyto dva pojmy také zaměňuji, ale po tomto článku už to nejspíš nikdy neudělám.
Jinak, souhlasím i s tvým řazením osobností a celebrit. Já sice za osobnosti považuji také jisté zahraniční interprety, ale i Karel Gott rozhodně není "pouhá" celebrita.
Krásný a poučný článek!

18 Leri Goodness Leri Goodness | Web | 24. října 2014 v 18:26 | Reagovat

Velice výstižný článek, naprosto s tebou souhlasím. Bohužel poslední dobou slyším pouze o celebritách, jako by se už samotné slovo "osobnost" jaksi opomíjelo.

19 not-princess not-princess | E-mail | Web | 24. října 2014 v 19:26 | Reagovat

Dost výstižné :) se vším souhlasím až na jednu věc... Karel Gott pro mě není čistě osobností.. uznávaný sice je ale v poslední době se podle mě prodává víc než dost :D

20 Simix Simix | Web | 24. října 2014 v 20:20 | Reagovat

Ahoj,
myslím, že si svůj názor hezky rozepsala:)
Já ani nevěděla, že tyto slova mají něco společného, ale pak mi vlastně došlo že jo.
Citát je dost dobrý. Souhlasím s Tebou, asi nějak tak :)
HEzký článek :) i blog :)

21 Janča Janča | E-mail | Web | 24. října 2014 v 22:33 | Reagovat

Určitě to chápeš velmi dobře, ale já k tomu mám přece jen trochu jiný vztah. Pro mě je osobnost třeba i strejda, který se vypracoval z malého žáčka na úspěšného ředitele firmy, nebo je to prostě jen báječný člověk, který dokáže lidem pomoci v každé situaci a ani nemusí být bohatý a mít skvělou kariéru. S celebritami mám ale téměř totožný názor. Takže moc hezký článek. :)

22 Kira Kira | Web | 25. října 2014 v 14:06 | Reagovat

Myslím, že je to velmi dobrý článek, protože spousta lidí si myslí, že osobnost a celebrita je to samé. I když je článek dobrý, tak musím dodat, že osobnost (z mého hlediska) nemusí být vždy jen známá, pro někoho je osobnost třeba člen rodiny, známý, přítel.. který něco v životě dokázal ;-)

23 Lady Cathy Lady Cathy | Web | 25. října 2014 v 18:49 | Reagovat

:-|

24 Lady Cathy Lady Cathy | Web | 25. října 2014 v 18:50 | Reagovat

[23]: O_O  O_O  :D  :-D  :-)  :-(  :-)  ;-)

25 LiPo LiPo | Web | 26. října 2014 v 12:11 | Reagovat

Všem moc děkuji za názory a komentáře, samozřejmě i za ty nesouhlasné! :-)

[5]: Ano, jedna z těch, které jsem měl na mysli, byla právě Dominika Myslivcová. ;-)

[8]: Pochopitelně, že je to subjektivní názor a neříkám, že zrovna s tímto výběrem musí každý souhlasit. Zkrátka mi připadá, že tito lidé si svoji kariéru z velké míry vždycky stavěli především na své popularitě a ne na tom, co opravdu dokázali.

[9]: V autorském klubu jsem nikdy nebyl, ačkoliv občas okomentuji na tamějším blogu nějaký článek. Ale je pravda, že nějakou dobu už se tu pohybuji; tohle není můj první blog.

[19]: Ano - v poslední době už bohužel ano. Ale rozhodně ne zcela bezhlavě a ke všemu. Veškeré vnější tlaky většinou dokáže ustát s nadhledem. :-)

[20]: Děkuji za pochvalu, jen jedna poznámka - jsem kluk. :-D

[21]:,[22]: Jistě, pro každého je osobností někdo jiný, nemusí to být jen člověk, který je všeobecně známý.

26 Dominique55 Dominique55 | E-mail | Web | 26. října 2014 v 13:19 | Reagovat

[25]:Tak tito lidé musí být nejdříve nějak nadaní a talentovaní aby mohli vůbec být populární, myslím si, že po hadru na podlahu ani pes neštěkne. Vidím to prostě jako určitou závist, že ostatní jsou na scéně, zatímco já ne i když se o to snažím.

27 LiPo LiPo | Web | 26. října 2014 v 13:50 | Reagovat

[26]: Ne vždy musí být člověk talentovaný nebo dokázat něco významného, aby se o něm mluvilo. Dobře to ukazuje například nedávný případ jisté Ornelly Štikové. A závist v mém případě rozhodně není na místě - nikdy jsem se nesnažil být "na scéně" a nikdy jsem neusiloval o žádnou lacinou popularitu, neboť "světská sláva - polní tráva" (a navíc si velice cením svého soukromí).
Zkusím argumentovat ještě jednou větou, kterou kopíruji přímo z článku: "Celebrity si náležitě užívají toho, že jsou celebritami a mají tendenci se vyvyšovat nad ostatní." Myslím, že tohle sedí například na Rytmuse naprosto do puntíku.
Ale nechci tě nutit, abys se mnou souhlasila - je dobře, že se najde i někdo, kdo se na věc dívá trochu jinak. Kdybychom přemýšleli všichni stejně, byla by to trochu nuda. ;-)

28 lluvia lluvia | 26. října 2014 v 15:00 | Reagovat

Škoda, že je tak málo "osobností", zatímco "celebritami" se to všude jen hemží...a to nemluvím jen o české hudební scéně, která je ti zřejmě blízká (ostatně jako i mě :D :))...

29 Sarah Sarah | Web | 26. října 2014 v 16:15 | Reagovat

Souhlasím! Osobnost a celebrita rozhodně není to stejné.
Moc hezký článek:)

30 Dominique55 Dominique55 | E-mail | Web | 27. října 2014 v 10:06 | Reagovat

[27]:Tak ovšem, že ne, když má člověk dost peněz, nebo známosti tak si dneska může dovoli být čím jen chce...ale to už je holt problém systému.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama
Nechť každý ten, kdo opováží se z tohoto blogu cokoli okopírovati, trpce zpytuje svědomí své, neb strašlivé útrapy jej neminou! Rovněž tak reklamy psáti zde zakázáno jest, pročež taková stvoření drzá, rozumem chudá, náležitý trest zajisté postihne!